Gibb River road - Back to basic - Reisverslag uit Fitzroy Crossing, Australië van Sanne en Chand - WaarBenJij.nu Gibb River road - Back to basic - Reisverslag uit Fitzroy Crossing, Australië van Sanne en Chand - WaarBenJij.nu

Gibb River road - Back to basic

Door: Sanne en Mark

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Chand

06 Augustus 2010 | Australië, Fitzroy Crossing

Hi allemaal,

Daar zijn we weer! Het duurde natuurlijk weer iets langer dan beloofd, maar dat zijn jullie wel gewend toch?

Terug naar de tweede week van onze vakantie. Dit was het afzien-gedeelte qua luxe. In een hele week 1 warme douche en verder gewoon af en toe in een rockpool plonzen. Daar moesten we het mee doen. Maar laat ik maar bij het begin beginnen.

Na Broome zijn we doorgereden naar Fitzroy crossing, dit is de toegangspoort tot de Gibb River road. In Fitzroy hebben we nog even flink ingeslagen, we hadden geen koelkastje in onze Wicked, alleen een koelbox. Bederfelijke dingen konden we niet meenemen, dus stortten we ons op de instant noodles, blikken soep, blikjes tonijn, blikjes cola...kortom...alles dat in blik zat. Ook moesten we ervoor zorgen dat we genoeg water bij ons hadden, want mocht je in de problemen raken, dan komen mensen je niet zo 1, 2, 3 redden. De 'Gibb' is een dirtroad, dit betekent dat het niet geasfalteerd is en je rijdt dus eigenlijk gewoon op de (heel stoffige) grond. Soms was dat prima te doen, maar vaak kon je niet harder dan 40 km/u omdat er bijv gaten of hobbels in de weg zaten.

De eerste ochtend maakten we een boottocht door de Geiki Gorge, een gorge is een kloof. Hier zaten erg veel freshwater crocodiles (freshies). Eindelijk konden we onze eerste Ozzie-krokodillen proberen te spotten en dat is gelukkig gelukt! Ook al zijn ze niet zo heel gevaarlijk, toch was het wel spannend. Later die dag kwamen we aan bij Tunnel Creek. Dit is een grot waar je doorheen kunt wandelen, maar....dan moest je wel door het water wandelen. In de grot zaten veel vleermuizen en het rook ook echt naar de vleermuizengrot in Blijdorp. Bewapend met ons fototoestel en een zaklamp liepen we de grot in. Het laatste dat we daar verwachtten was een groep kwieke bejaarden achter ons, maar toch stikte het ineens van de senioren om ons heen. Dankzij de vleermuizenstank en de bejaarden was er dus geen sprake van een romantische grotwandeling, maar het was wel erg leuk om eens te doen. Na twee km wandelen kwamen we weer aan de andere kant van de grot uit. Dan voel je pas hoe warm het is, het was zo rond de 35 graden, maar in de grot was het natuurlijk lekker koel. Die avond hadden we een vrij luxe avondmaal, worstjes op wit brood. Toen wisten we nog niet dat we de rest van de week alleen maar soep uit blik zouden eten, haha!

De volgende ochtend reden we heel vroeg door naar Windjana Gorge, hier zitten superveel freshies, en je kunt een 7 km lange wandeling langs het water maken. Zo kon het zomaar gebeuren dat wij heel stoer op één meter afstand van een aantal zonnende krokodillen stonden. We hebben natuurlijk bewijsmateriaal! Daarna reden we door naar 'Lennard River Gorge', Mark was een beetje oververhit en had geen zin meer, maar toch hebben we daar ook een wandeling gemaakt. Ook al ben je moe en heb je het heet (en eet je al 3 dagen soep uit blik) toch is zo'n wandeling altijd de moeite waard, het is elke keer weer zó mooi en soms word je beloond met een duik in een rockpool. Maar bij deze gorge liep het een beetje anders. Er bleek iemand ergens onderin de gorge te liggen, diegene was gevallen en het was niet bereikbaar voor hulpdiensten. Er kwam een busje met een brancard en toen wij later wegreden zagen we ook een helikopter van de Flying doctors aan komen vliegen. Hopelijk is diegene dus gered. Het drukt je wel weer even met je neus op de feiten dat als je hier in de problemen raakt je niet zomaar geholpen kunt worden. Overal staan waarschuwingsbordjes bij de gorges dat je niet zomaar naar beneden moet klimmen of dat er ineens overstromingen kunnen ontstaan na een regenbui, maar dat neem je nooit zo serieus. Toch vallen er elk jaar best een aantal doden tijdens wandelingen. Maar goed, laten we het even gezellig houden!

Na weer een zweetdag waren we wel toe aan een douchebeurt, maar de enige mogelijkheid was om op de camping onder een koud straaltje water te gaan staan. 'De camping' klinkt trouwens luxer dan het is hoor. 'De campings' zijn namelijk velden waar je kunt staan met je busje of tent en de enige voorzieningen waren een wc (nee joh, ben je gek....je kon niet doortrekken, het klaterde/viel gewoon in de beerput onder je) en de douche die niet meer was dan een regenton vol water, aangesloten op een douchekop. Maar ach...Na een tijdje went zelfs de zwerm vliegen die de beerput uitvliegt zodra jij het wc-deksel omhoog doet. ;-)

'Bell Gorge' was misschien wel de mooiste kloof die we gezien hebben, maar ook deze tocht verliep niet helemaal vlekkeloos. Mark heeft er namelijk voor gezorgd dat we allebei bijna dood waren geweest, en dan overdrijf ik echt niet! We hadden een wandeling van een paar kilometer uitgekozen en aangezien het terrein nogal ruig is verven ze sommige keien wit zodat je de weg niet kwijtraakt. Mark liep voorop dus moest de keien natuurlijk in de gaten houden, maar daar ging het mis... We verdwaalden en op een bepaald moment konden we geen kant meer op, je loopt niet op een fijn geasfalteerd weggetje, maar je klimt als een soort berggeit over keien, rotsen, geulen enz. Bovendien groeide er een soort prikgras dat gewoon dwars door je huid prikte en was het 35 graden, vol in de zon...liepen we daar allebei met bebloede benen, zwaar zwetend een beetje te zoeken naar witte keien terwijl er honderden vliegen op je wilden zitten. Je kunt je voorstellen hoe gezellig dat was ;-) . Gelukkig kwam uiteindelijk (na een uur!) alles goed en bleek 'de witte kei' niet eens zo ver bij ons vandaan te zijn. En toen we eindelijk bij de rockpool aankwamen waren we natuurlijk heel erg toe aan koud water, dus eind goed al goed. Al mag Mark nu nooit meer voorop lopen!

Na al die mooie gorges zaten we ongeveer op de helft van de Gibb River road. Jullie hebben dus nog een verhaal van ons tegoed. We hadden trouwens ook totaal geen idee van hoe het Nederlands elftal het deed. Nu snap ik dat het pijnlijk is voor sommige mensen dat ik dit weer oprakel, maar Mark was constant zenuwachtig en hoopte op een benzinepomp, maar ja....op de Gibb zitten maar 2 benzinepompen en die hadden geen kranten, alleen maar heel dure benzine. Nu weten we natuurlijk allemaal hoe het afgelopen is met ze, maar voor ons was het wel spannend.

Het is wel weer genoeg voor vandaag he? Volgende keer vertel ik jullie wat we allemaal gedaan hebben tijdens de laatste week van de vakantie.

Even iets heel anders, waarschijnlijk weet iedereen dit al, maar binnenkort komen we terug! Waarschijnlijk zijn we rond 10 september terug in Nederland. We zijn nu dus druk bezig met alle voorbereidingen, verhuizers regelen, tickets boeken, spullen opruimen en uitzoeken. Het zijn allemaal van die leuke klusjes, maar goed....Binnenkort zitten we dus gewoon weer in Scheveningen!

Tot snel (en nu is snel echt snel),

Liefs Sanne & Mark

• 06 Augustus 2010 - 09:52

Radjiev:

That are some nice pic's...! See ya soon..! Cheeeerrrrssss

• 06 Augustus 2010 - 10:14

Maria:

Gaaf verhaal hoor. Maar weet je wat ik nou niet snap? Dat je gezellig staat te doen met die freshies, en dat zo'n onschuldig kikkertje of padje als monsters worden beschouwd door je.

• 26 September 2010 - 17:29

Laura Hennik:

Hoihoi

Lang niet meer een berichtje achtergelaten!
    Je komt bijna terug!!!
    Wat sssssspannend!
    Ik sprak Mirjam op het feest van het afgelaste volleybaltoernooi! jaja je komt nu weer terug in het koude natte kikkerlandje!
    Ze vertelde me dat je aan het werk gaat op de archipelschool! Gaaf! Veel suc6!!
    Liefs Laura